Топ причини защо италианската кухня е здравословна
Здравословни италиански ястия

Свързваме италианската кухня с апетитните и богати паста ястия и неустоимата пица, отрупана с вкусни продукти, покрити с разтапящо се сирене. Да не забравим и разнообразието от десерти, от които световноизвестното джелато, което всеки фен на италианската храна трябва да е опитвал. Но тези храни никак не се свързват с думата“диета”.

Здравословна италианска пица

Въпреки че на пръв поглед италианската кухня изглежда супер нездравословна, италианците не са дебели.  Как обаче италианците успяват да останат слаби и да постигнат “dolce vita”?  Те се наслаждават на всички изкушения, които италианската кухня им предлага всеки ден без да сложат килограм.  Каква е тайната им всъщност?

Италия е средиземноморска страна и има изключително изобилие от паста, пица и безброй тестени изделия и десерти, които са символи на италианското кулинарно изкуство. Доста изследвания показват, че средиземноморската диета е полезна за превенция на сърдечно-съдови заболявания, рак и е ключ към дълъг и пълноценен живот.

Италианската кухня включва средиземноморски ястия и продукти като домати, зехтин, балсамов оцет, чесън, ядки, аншоа, люти чушлета,  риба (сьомга, риба тон, сардини), морски дарове – все продукти, които са близко до природата и са с доказани ползи за здравето.

Да не пропуснем да споменем и чашата вино на вечеря, от която италианците не се лишават. Те са част от балансиран хранителен режим, който диетолозите горещо препоръчват на всеки, който иска да свали тегло или просто да води един по-здравословен начин на живот.

Тъй като италианските ястия съдържат риба, зехтин и маслини, те са богати на витамин С, желязо, витамин А, ненаситени мазнини  и омега-3 масни киселини, които, както повечето от нас знаят, са просто задължителни,  за да имаме здраво сърце, нормално кръвно налягане и здравословни нива на холестерола.

Не всички натурални продукти са нискокалорични разбира се. Зехтинът е една от тези храни, които са много полезни за здравето, но все пак са богати на мазнини. Но когато се консумират в умерени количества, тези храни не биха навредили на фигурата ни. За да е здравословен зехтинът трябва да е висок клас.

Итаиланската кухня е богата на антиоксиданти, които спомагат за превенцията на раковите заболявания. Други ценни вещества, с които италианските ястия изобилстват са ликопен (благодарение на широката употреба на домати и доматени сосове), селен, лутеин, бета каротен, витамин А, които са полезни за зрението и служат като бариера за свободните радикали и ни предпазват от развитие на някои хронични заболявания. Те предпазват клетките от увреждане и помагат на организма ни да се пречисти от вредните токсични вещества, увреждащи тъканите.

В италианските ястия от южните региони на Италия се откриват също артишок, лук, каперси, лимони, изобилие от ароматни билки и подправки, които придават и на най-опростеното ястие съвършен вкус. Въпреки че разнообразието от паста в Италия е голямо (повече от 300 вида паста), италианските паста ястия са полезни за здравето и не могат да ни накарат да надебелеем, ако ги ядем всеки ден в неголеми порции.

Какви продукти се използват?

Оригиналната италианска кухня се състои от свежи продукти като свежа сезонна продукция от плодове и зеленчуци, немазни червено месо, пилешко, пуешко, риба, морски дарове, бобови растения, зеленолистни зеленчуци като зеле, кейл, спанак, брасика (декоративно зеле),  хляб по домашна рецепта и млечни продукти с изцяло натурален произход.

Традиционните ястия от региона на Тоскана съдържат различни бобови храни, които са богати на протеин и фибри и ни засищат за дълго без да ни носят излишни калории. Такива са и повечето ястия на италианската кухня. Те се състоят от естествени съставки, които засищат организма за дълго, намаляват чувството ни за глад и ни правят по-малко склонни да прекаляваме със сладко, което следователно води до поддържането на идеално тегло.

Здравословна италианска риба

Ето няколко главни причини защо италианската кухня е полезна за здравето:

Свежи и натурални продукти

В италианската кухня се залага на качеството, не количеството. В ястията се използват свежи и пресни продукти, които са малко на брой, но са така подбрани, че да образуват една чудно вкусно комбинация.  Другата здравословна полза от италианската храна е, че италианските специалитети са минимално преработени и се усвояват бързо от организма. Богатото ѝ съдържание на фибри се дължи на зърнените храни, зеленчуците и плодовете, които има в ястията. Те ни помагат да сме сити за по-дълго.

Относно въпроса за въглехидратите се водят доста спорове. Всъщност богатите източници на въглехидрати като паста и пица не са вредни когато се консумират в умерени количества. В пастата не се съдържат вредни за организма консерванти и оцветители.

Ястията с паста носят енергия на организма и са бедни на мазнини, което ги прави отличен въглехидратен източник за активни хора, каквито са и италианците, разбира се. А както вече казахме, италианците не прекаляват с храната, те ѝ се наслаждават.

Домашно приготвена храна

Италианците избягват пакетираните храни за бързо приготвяне като не посещават заведения за бързо хранене. Те приготвят ястията си вкъщи от натурални продукти от градината или закупени от местния пазар, Тъй като те се придържат към семейните традиции, повечето италианци приготвят ястията си по семейни рецепти. Характерно за италианските семейни традиции е, че кулинарните рецепти се предават от поколение на поколение.  

Хранят се бавно

Повечето от вас вероятно знаят, че за италианците храненето е цял ритуал и те винаги се хранят бавно, стараейки се да се наслаждават на всяка хапка. Те избягват да се хранят на крак и сядат на маса, за да се нахранят. За тях храненето е социално събитие и един добър начин за прекарване на повече време с близките хора и дори кратка релаксация от ежедневните дела. Преди и след вечеря например италианците отиват на бавна разходка из града наречена “ passeggiata„. По този начин те поддържат тази традиция жива.

Активен начин на живот

Интересен факт е, че италианците не броят калории и не спазват някакви специални диети. Тогава как са запазили добрата си фигура? Като спират да се хранят когато са сити. А също и чрез поддържането на активен начин на живот. Италианците са доста енергични и активни хора. По-голямата част от тях карат колело или ходят предимно пеша в градските райони.

Важно е да подчертаем, че традиционната италианска кухня се различава значително от модифицираната италианска кухня в Америка. Пастата се сервира ал денте с малко зехтин,  домашно приготвен доматен сос и в малки порции. А особено когато е пълнозърнеста, пастата се превръща в една доста диетична и полезна за тялото храна.

В италианската кухня не се срещат често пържени храни. Също така порциите в Америка например са по-големи отколкото порциите в италианските ресторанти. Не се използват богати на консерванти и изкуствени добавки сосове от магазина за разлика от американските версии на пастата.  А слагането на кетчуп върху паста е просто забранено.

Тъй като ще отнеме време да изброим всички здравословни ястия в  италианската кухня, тук ще назовем само най-известните от тях.

Здравословна италианска храна

Кои са едни от най-здравословните ястия в италианската кухня?

Риболита

Риболита е гъста супа и се прави се от зеленчуци и стар хляб. Тя принадлежи на италианската  “ cucina povera” (кухня на бедните).  Риболита е супа, направена от продукти, присъстващи в кухнята на всеки. Това лесно за приготвяне италианско ястие е наистина здравословно.

Името ѝ буквално означава “сварена отново”, тъй като в миналото се е приготвяла от прислугата на заможните хора. Те си правели супа като добавяли всички продукти останали от предишния ден, така и възниква вкусната риболита. Тя произлиза от региона на Тоскана и има много вариации. Оригиналната рецепта за риболита съдържа боб от сорта Канелини, вид тоскански кейл от рода Лацинато, морков, целина, картофи, лук, обикновено и къдраво зеле.

Патладжани пармиджано (Melanzane alla Parmigiana)

Още едно семпло ястие от италианската кухня, което е здравословно и не носи заплаха за фигурата ни. То се консумира предимно в края на лятото. Ястието се прави от тънко нарязан на шайби патладжан, който се осолява,  нарежда се в тава и се запича до позлатяване от двете страни.

Прави се доматен сос с пасирани домати, лук, чесън, зехтин, чушки, яйца и се оставя да изстине. Върху патлажданите се нареждат резени  домати, резени моцарела, настърган пармезан и се поръсва с пресен босилек.

Тази последователност се повтаря до образуването на желаната височина от слоеве. Всичко това се залива с готовия доматен сос, поръсва се отново с пармезан и се запича.

Супа Тоскана/ или супа по тоскански/

Тази супа от региона на Флоренция е истинска витаминозна бомба, тъй като е богата на зеленчуци. Приготвя се от кейл, тиквички, картофи, целина, боб от сорта Канелини, лук, зехтин, морков, белени домати, чесън, зеле,  наденички или ригатино (италиански бекон), зеленчуков бульон и също чили на прах по желание.

Сервира се поръсена с мащерка и се яде  с препечен тоскански хляб и оригинален пармезан.

Минестроне

Още една плътна по консистенция здравословна италианска супа, която е още по-вкусна когато се прави от сезонни зеленчуци. Приготвя се от боб от сорта Борлоти (познат още под името римски боб, считан за задължителна част от автентична супа Минестроне), морков, лук, целина, картофи, зеленчуков или пилешки бульон и се подправя с босилек.

При модерните версии на минестроне се добавят паста или ориз. В някои рецепти присъстват грах, дафинов лист. Въпреки че е постна, супата е богата на растителни белтъчини и фибри и е подходящо засищащо ястие за студените зимни дни. Най-старата версия на рецептата вкллючва гъби, леща, чесън, аспержи и пащърнак.